کد مطلب:211399 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:109

شعر در عصر امام صادق
در قرن دوم هجری شعر كه مصادیق و نماینده ی ادبیات ملی است در عصر امام صادق علیه السلام ظهور و بروز عالی داشت - و صنعت شعر و خطابه و جدل به اوج رفعت رسید اشكال مختلف و انواع نظم از گویندگان باقی ماند ولی چون شعر و نظم و سخن منظوم تابع محیط است اشعار قرن دوم اولا در لغت عرب بوده و ثانیا به دو دسته تقسیم می شد.

1- شعر سیاسی به سبب تحولاتی كه سابق اشاره شد سقوط و طلوع دو قبیله فرمانروا.



[ صفحه 245]



2- شعر غزلی - كه شامل مدایح و مناقب و مراثی و فضائل و اوصاف و صفات اشخاص و اشیاء بوده و احساسات و ادراكات شاعر را در مرائی و مناظر تحریك می كرده تا قریحه خود را به كار بیندازد.

باید ناگفته نگذشت كه شعر از صناعات خمس منطق است و نقشه مهمی در تلقین و تزریق افكار و حفظ و به جا گذاشتن آثار در اذهان و افكار می نماید و لذا دستگاه نیرومند قضائی ملل یونان و روم از این صنعت استفاده بسیار كرده بودند و ارسطو این فن را مبوب و منظم كرد و در تحت صناعات منطقی برده خواص آن را برای اهل ادب بیان نمود.

عرب به طور كلی دارای احساسات تندی و اكثر دارای قریحه شعر و ادب می باشند نهایت قبل از اسلام تابع رنگ محیط شده از سگ و گربه و میمون و اسب و شتر و زیبائی و عشق قالب الفاظ را پر می كردند ولی در اسلام روح تازه ای به آن دمیده شد و به یك صورت جذابی درآمد.